26.02.2017

23.-29.februar 1976 (Haisommer)

Dette var siste uken før vinterferien, og jeg kjørte slalåm og spilte basketball. Jeg ble ferdig med hornet på skolen, og så vidt jeg husker var det et horn vi pusset mye på til det ble helt blankt - og vi satt en støtte på det så det kunne stå til pynt.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (23.2): Sissel skulle ikke danse allikevel, så vi dro i bakken. Ganske bra der. Filmen "Den ville elven" var kjempefin.
TIRSDAG (24.2): På geologisk museum med klassen og fru Gunn. Sissel og jeg i bakken før middag. Bjørg var hos Susanne. "Tryllefløyten" på TV, kjempefin!!
ONSDAG (25.2): Kjempe-mildvær. På basketball. Bare 5 stk der, men det var kjempegøy. Vi hadde skytetrening. Mor hentet meg.
TORSDAG (26.2): Ble ferdig med hornet, men fikk det ikke med hjem. Mor og jeg til Sandvika. Brit og jeg på "Haisommer", kjempeguffen,
FREDAG (27.2): Fikk med meg hornet hjem. Vinterferie! På basketball. Bare Inger, Brit og jeg fra C. Tok bussen hjem. Baretta på TV.
LØRDAG (28.2): Far og jeg hos farmor og farfar. Hanne, Torben, onkel Hans og tante Birgit kom. Susanne i byen og møtte Govert og Tormod.
SØNDAG (29.2): Torben, Hanne og jeg i en bakke og stod på ski. Hans og Birgit hos Sagen om kvelden. Resten av Flåklypa Grand Prix. Gøy.


Haien angriper!

Haisommer

Haisommer ble lansert i Norge 16.februar 1976, og jeg så den i denne uken sammen med Brit fra klassen. Filmen er basert på en roman av Peter Benchley og handler om en intelligent hvithai, som terroriserer en ferieøys strand. Regien er ved Steven Spielberg.

Haisommer er en av filmhistoriens største suksesser og var den første filmen som passerte $100 millioners grenser på kino i USA. Den spilte inn $282 millioner på verdensbasis i 1975. Filmen vant tre Oscar-statuetter og én Golden Globe.

Filmen var ganske guffen, da man så flere ungdommer som blir drept av en hvithai. Det kom 3 filmer til (oppfølgere), men jeg tror bare jeg så den første - det var nok spenning for meg!

Her er noen bilder fra filmen:


Panikk på badestranden

Guffen scene fra filmen!

Filmplakaten

Gutta prøver å fange haien

Haien angriper båten også

Kilder:
Wiki: Haisommer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar