20.03.2016

17.-23.mars 1975 (Ødegården)

Dette var siste uke på skolen før påskeferien. Vi skulle besøke familien i Danmark, og jeg gledet meg veldig til turen! For meg var det lykken på jord å være i Danmark sammen med morfar, onkel Hans, tante Birgit, kusine Helle (17 år), kusine Hanne (14 år) og fetter Torben (8 år). Morfar bodde på Ellegårdsvej (en halvtime nord for København), onkel Hans og tante Birgit bodde i Hestetangsvej i Farum (en time nord for København) og de hadde - og har fremdeles - sommerhus i Tisvilde (nord-Sjælland).

Jeg ser i dagboken at jeg egentlig skulle være med på klubb-mesterskap denne uken, men trakk meg. I min mors dagbok står det: "Kristin til mislykket klubbmesterskap i slalåm". Jeg husker ikke hva som skjedde, så dette gikk nok ikke så hardt inn på meg :)

Fra dagboken:

MANDAG (17.3): Barnevakt hos Heggen 12 kroner. Filmen "Sheriffen" var virkelig kjempefin!
TIRSDAG (18.3): Engelsk prøve. Skulle egentlig på klubb-mesterskap, men jeg trakk meg.
ONSDAG (19.3): Lars kom hjem. Hadde med en kamerat som het Tord. På dans, moren til Edle hentet oss.
TORSDAG (20.3): På spillinga, kjedelig. "Skulder ved skulder" på TV.
FREDAG (21.3): Siste dag på skolen. Vi har pakket, nå er det påske. Vi skal til Danmark i morgen.
LØRDAG (22.3): Vi startet hjemmefra kl.0730, ca kl.16 var vi på Ødegården og satte av Susanne. Kl.1915 var vi på Ellegårdsvej. Der var Hanne.
SØNDAG (23.3): På Sophienholm og så på gammelt leketøy. Møtte Torben, onkel Hans og tante Birgit der. Hanne og jeg ble med dem hjem.

Ødegården

På Wikipedia står denne forklaringen til begrepet "Ødegård": "Ødegård anvendes som begrep i Danmark, hvor københavnere fra 50-tallet og oppetter lette etter forlatte og øde beliggende torp i Sverige, som de kunne kjøpe eller leie og bruke til sommerhus". Vi ferierte noen somre på en Ødegård i Sverige med familien fra Danmark, og denne lå i nærheten av Älmhult i Småland. Vi var der første gang i 1968, og ferierte der også i 1972. Älmhult er for øvrig det stedet IKEA åpnet sitt første varehus i 1958, og min mor husker at hun kjøpte en oransje vase der i 1968. I 1975 var kusine Helle der med venner, og Susanne ble satt av på vei til Danmark.

På bildet under er vi på vei til Ødegården i 1972, og bak rattet sitter onkel Hans. Tante Birgit sitter ved siden av ham, og i baksetet sitter Hanne og Torben.

På vei til Ødegården i 1972

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar